Діяльність викладача | Мотиви поведінки й стану учнів | Шляхи усунення недоліків |
Одноманітна структура уроку | Притуплення інтересу й допитливості | Структура уроку має відповідати меті навчання учнів |
Осаджування й загроза — основні стимули навчання | Неприязне ставлення до вимог викладача | Емоційно-вольовий вплив у поєднанні з довірою до учня |
Зосередження уваги лише на відповідальному учневі | Відсутність уваги, нудьга | Поєднання індивідуальної роботи з фронтальною, зосередження уваги учнів на більш діяльнісному стані |
Неуважне вислуховування учня (несвоєчасне втручання у відповідь, підштовхування або осаджування) | Знервований стан учня | Увага до логічно закінченої інформації (вербальної, засобами наголошення на головному, складання плану) |
Недооцінювання або переоцінювання пізнавальних можливостей учнів | Послаблення інтересу до навчання | Творчий підхід до завдань (ускладнення або тимчасове полегшення) |
Відсутність індивідуального підходу до учнів | Втрата впевненості в знаннях | Уміле й своєчасне заохочення інтересів учнів; стимулювання їхнього інтелектуального зростання |
Формальна увага до розвитку пізнавальних здібностей учнів | Уповільнення інтелектуального розвитку учнів, втрата інтересу до навчання, необхідність долати невиправдані труднощі | Створення атмосфери творчої активності |
Нераціональний розподіл часу на уроці | Відсутність системи в роботі, нестійкий орієнтир у навчанні | Дозування час на уроці відповідно до його мети (під час опитування, викладу нового, закріплення) |
Протиставлення себе навчальній групі | Конфронтація з викладачем | Розумна вимогливість, установлення ділових відносин |
Перевага одного методу (словесного, ілюстративного тощо) | Послаблення інтересу до інформації викладача | Ознайомлення з методичними прийомами кращих педагогів |
Невміле використання наочних посібників | Невміння застосовувати наочність як джерело здобуття нових знань | Обґрунтування шляхів поєднання слова викладача й засобів наочності |
Формальне ставлення до оцінювання знань учнів | Втрата інтересу до заохочення викладача, негативне ставлення до навчання | Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання |
Перевантаження учнів додатковою інформацією | Надмірна втома, невдоволення собою й навчанням | Ретельний добір додаткової інформації |
Знеособлений підхід до учнів, байдужість до їхнього внутрішнього світу | Неповага до педагога як несерйозної й недалекоглядної людини | Істинна любов до справи, до учнів, відвертість у стосунках і в спілкуванні |
Ігнорування труднощів, з якими мають справу учні під час опанування нового матеріалу | Втрата віри у свої сили, негативне ставлення до навчання | Переосмислення обов'язкової інформації з урахуванням доступності опанування її учнями; додаткові індивідуальні заняття (в особливих випадках) |
Недооцінювання або переоцінювання абстрактного й конкретного в навчанні | Нервове ставлення до здобуття знань, ігнорування предметно-матеріальних умов походження понять | Зміна типу мислення, проектованого змістом і методами навчання, розвиток в учнів науково-теоретичного мислення |